Program_praktyki-T.Grafiki_i_poligrafii_cyfrowej- PGF.04
Program nauczania dla zawodu Technik grafiki i poligrafii cyfrowej 311943
w zakresie praktyki zawodowej.
Praktyki zawodowe klasa III -140 godz. (4 tygodnie)
Praktyki zawodowe w klasie trzeciej powinny zawierać zagadnienia z kwalifikacji PGF.04. Przygotowywanie
oraz wykonywanie prac graficznych i publikacji cyfrowych.
Cele ogólne przedmiotu
- Nabycie praktycznych umiejętności projektowania graficznego;
- Weryfikacja zdobytej wiedzy teoretycznej z zastosowaniem jej w zadaniach praktycznych;
- Stosowanie zasad bezpieczeństwa i przepisów BHP w miejscu pracy;.
- Rozwijanie umiejętności projektowania publikacji.
- Zapoznanie z tematyką przygotowania do procesu drukowania cyfrowego.
- Wdrażanie do wykorzystania kompetencji nabytych w szkole w praktyce gospodarczej.
- Wdrażanie do sumiennego i odpowiedzialnego wykonywania prac zawodowych.
- Wdrażanie do posługiwania się specjalistycznym językiem zawodowym.
MATERIAŁ NAUCZANIA
Dział programowy |
Tematy jednostek metodycznych |
Wymagania programowe |
Uwagi o realizacji |
|
Podstawowe Uczeń potrafi: |
Ponadpodstawowe Uczeń potrafi: |
Etap realizacji |
||
PGF.04. Przygotowywanie oraz wykonywanie prac graficznych i publikacji cyfrowych |
||||
I. Przygotowanie cyfrowych materiałów graficznych |
1. Pozyskiwanie cyfrowych materiałów graficznych |
· rozpoznać cyfrowe i analogowe materiały graficzne · pozyskać materiały cyfrowe o charakterze bitmapowym · pozyskać materiały cyfrowe o charakterze wektorowym · pozyskać fonty do prac graficznych · rozpoznać formaty materiałów cyfrowych · zeskanować oryginały refleksyjne · zeskanować oryginały transparentne · katalogować materiały cyfrowe |
· dobrać format zapisu i konwersji pozyskanych materiałów cyfrowych · zarejestrować obraz technikami fotograficznymi · dobrać parametry skanowania materiałów refleksyjnych · dobrać parametry skanowania materiałów transparentnych · przetworzyć zdigitalizowane materiały cyfrowe zgodnie z wymaganiami technologicznymi |
Klasa III |
2. Przygotowanie bitmap do prac graficznych |
· posłużyć się okienkami, paskami, paletami, narzędziami i innymi elementami bitmapowych programów graficznych · dobrać narzędzia do tworzenia, edycji i formatowania materiałów graficznych bitmapowych · modyfikować rozdzielczość, przestrzeń barw i rozmiar obiektów bitmapowych · dokonać obrotu, skalowania i kadrowania obiektów bitmapowych · zapisać w odpowiednim formacie przygotowane bitmapy |
· zastosować techniki tworzenia i obróbki bitmap · wykonać retusz, fotomontaż oraz korekcję barwną i walorową bitmap · zaprojektować obiekty bitmapowe zgodnie z zasadami kompozycji |
||
3. Projektowanie obiektów wektorowych
|
· posłużyć się okienkami, paskami, paletami, narzędziami i innymi elementami wektorowych programów graficznych · dobrać narzędzia do tworzenia, edycji i formatowania obiektów wektorowych · narysować obiekty wektorowe z pomocą oprogramowania wektorowego · dokonać przekształceń obiektów wektorowych · zastosować przestrzenie barwne podczas tworzenia i obróbki obiektów wektorowych · zapisać w odpowiednim formacie przygotowane obiekty wektorowe · skatalogować przygotowane obiekty wektorowe |
· zastosować techniki tworzenia i obróbki obiektów wektorowych · zwektoryzować bitmapy · zaprojektować obiekty wektorowe zgodnie z zasadami kompozycji |
||
4. Projektowanie elementów tekstowych |
· zainstalować pozyskane fonty na komputerze · posłużyć się okienkami, paskami, paletami, narzędziami i innymi elementami programów graficznych o tworzenia i edycji tekstów · dobrać narzędzia do tworzenia, edycji i formatowania tekstów, · umieścić tekst w ramce, na ścieżce i w obiekcie · dokonać przekształceń elementów tekstowych |
· zastosować techniki tworzenia i obróbki elementów tekstowych · zaprojektować elementy tekstowe zgodnie z zasadami kompozycji |
||
II. Projektowanie prac graficznych |
1. Projektowanie akcydensów |
· ustalić parametry technologiczne akcydensu · wykonać layout akcydensu zgodnie z zasadami kompozycji · wykonać kompozycje graficzno-tekstowe akcydensu zgodnie ze szkicem · zapisać plik otwarty projektu akcydensu · przygotować plik zamknięty o standardzie drukarskim z projektem akcydensu · umieścić znaczniki drukarskie (znaczniki cięcia, skale barwne, punktury, znaki grzbietowe) na impozycji prac graficznych · skatalogować projekty prac graficznych |
· dobrać barwy stosowane w projekcie akcydensu · wykonać szkic projektu akcydensu · zaprojektować kompozycje graficzno-tekstowe akcydensu · ocenić przygotowany projekt graficzny akcydensu do naświetlania i drukowania · wykonać impozycję prac graficznych |
|
2. Projektowanie opakowań |
· ustalić rodzaj projektowanego opakowania · narysować elementy konstrukcyjne opakowania · zwymiarować siatkę opakowania · skatalogować projekty prac graficznych |
· wykonać szkic projektu opakowania · opracować konstrukcję opakowania oraz rysunku wykrojnika zgodnie z założeniami technologicznymi · wykonać kompozycje graficzno-tekstowe opakowania · ocenić przygotowany projekt graficzny opakowania do naświetlania i drukowania |
Klasa III |
|
3. Przygotowanie wielkoformatowych prac graficznych |
· ustalić parametry technologiczne projektu wielkoformatowego · wykonać layout projektu wielkoformatowego zgodnie z zasadami kompozycji · wykonać kompozycje graficzno-tekstowe projektu wielkoformatowego zgodnie ze szkicem · zapisać plik otwarty projektu wielkoformatowego · przygotować plik zamknięty o standardzie drukarskim z projektem projektu wielkoformatowego · skatalogować projekty prac graficznych |
· dobrać barwy stosowane w projekcie projektu wielkoformatowego · wykonać szkic projektu projektu wielkoformatowego · zaprojektować kompozycje graficzno-tekstowe projektu wielkoformatowego · ocenić przygotowany projekt graficzny akcydensu do drukowania |
||
· zastosować zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku |
· zastosować zasady etyki zawodowej |
Klasa III |
||
· zanalizować własne kompetencje · wykorzystać różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych |
· zaplanować ścieżkę rozwoju zawodowego |
|||
Łącznie |
140 godz. |
Propozycje metod i form nauczania
Zalecaną metodą jest case study (analizowanie rozwiązań praktycznych z obserwacji, wywiadu, dokumentacji i porównywanie ich z umiejętnościami nabytymi w szkole) oraz ćwiczenia praktyczne. Zajęcia przebiegają w formie pozaszkolnej. Uczeń powinien pracować indywidualnie i w zespole z pracownikami jednostki organizacyjnej, w której odbywa praktyki zawodowe.
Metody i formy pracy należy dobierać tak, by wspierać każdego ucznia. Przygotowując zestawy zadań praktycznych, ćwiczeń i innych materiałów, należy zadbać o dostosowanie ich do potrzeb i możliwości indywidualnych ucznia.
Na szczególną uwagę zasługuje cały wachlarz metod praktycznych, szczególnie charakterystycznych dla kształcenia zawodowego. Należą do nich:
- pokaż z instruktażem,
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia przedmiotowe,
- ćwiczenia produkcyjne,
metoda projektów
PROPONOWANE METODY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIA
Oceny efektów kształcenia dokonuje zakładowy opiekun praktyki zawodowej w miejscu jej odbywania. Kryteria oceny powinny uwzględniać:
- zaangażowanie ucznia w wykonywanie zadań zawodowych,
- sumienność w wykonywaniu zadań,
- punktualność,
- etykę zawodową,
- kulturę osobistą.
Osiągnięcia uczniów można oceniać, stosując następujące metody: sprawdziany ustne, sprawdziany praktyczne, obserwację indywidualnej pracy ucznia. Ponadto powinno się włączyć do oceny umiejętność nawiązywania kontaktów zgodnych z zasadami komunikacji interpersonalnej.
Kluczowe kompetencje dla przedmiotu Praktyki zawodowe to:
- stosowanie zasad projektowania prac graficznych,
- dobieranie barw i środków wyrazu plastycznego do prac graficznych
- tworzenie kompozycji graficzno-tekstowych,
- przygotowanie i weryfikowanie prac graficznych pod kątem drukowania,
- opracowanie projektów publikacji,
- przygotowanie publikacji do drukowania,
Program praktyki zawodowej można traktować w sposób elastyczny. Ze względów organizacyjnych dopuszcza się pewne zmiany związane ze specyfiką zakładu. Praktyka powinna być tak zorganizowana, aby umożliwić uczniom zastosowanie i pogłębienie zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.