Program_praktyki-T. Fotografii i multimediów – AUD.05
Program nauczania dla zawodu Technik fotografii i multimediów 343105
w zakresie praktyki zawodowej.
Praktyki zawodowe klasa IV -140 godz. (4 tygodnie)
Praktyki zawodowe w klasie czwaretj powinny zawierać zagadnienia z kwalifikacji AUD.05 Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
Cele ogólne przedmiotu
- Wykonywanie prac fotograficznych.
- Wykonywanie projektów multimedialnych.
MATERIAŁ NAUCZANIA
Dział programowy |
Tematy jednostek metodycznych |
Wymagania programowe |
Uwagi o realizacji |
||
Podstawowe Uczeń potrafi: |
Ponadpodstawowe Uczeń potrafi: |
Etap realizacji |
|||
AUD.05 Realizacja projektów graficznych i multimedialnych |
|||||
I. Realizacja projektów multimedialnych |
1. Przygotowanie do realizacji projektu graficznego i multimedialnego |
– zastosować terminologię z zakresu grafiki rastrowej i wektorowej – zastosować terminologię z zakresu fotografii cyfrowej – zastosować terminologię z zakresu edycji dźwięku i filmu – rozróżnić rodzaje formatów graficznych – pozyskiwać materiały cyfrowe z różnych źródeł – dobrać narzędzia do wykonywania obiektów grafiki rastrowej i wektorowej – dobrać narzędzia do nagrywania dźwięku i materiałów filmowych – dobrać narzędzia do edycji obiektów animowanych – wykonać obiekty grafiki rastrowej i wektorowej – edytować teksty – dodać efekty do materiału wideo i plików audio – zapisać materiał audio, wideo, audio –wideo w odpowiednim formacie |
– porównać grafikę rastrową i wektorową – określić zasady konwersji formatów graficznych – dobrać techniki animacji optymalne dla projektu multimedialnego – wykonać animacje obiektów grafiki rastrowej – wzbogacić animację w dźwięk – wykonać animowane obiekty grafiki wektorowej – dobrać techniki montażu filmu – rejestrować materiały dźwiękowe i wideo – synchronizować ścieżki audio i wideo |
Klasa IV |
|
2. Wykonanie prac fotograficznych |
– opracować graficzne elementy projektu w postaci rastrowej i wektorowej – dobrać narzędzia do wykonania projektów graficznych i multimedialnych – dobrać parametry materiałów cyfrowych do wykonania projektów graficznych i multimedialnych – wykorzystać programy do przygotowania internetowych projektów graficznych i multimedialnych – ocenić poprawność kompozycji wykonanego projektu graficznego i multimedialnego – dostosować parametry projektów graficznych i multimedialnych do publikacji w mediach cyfrowych – dobrać środki ochrony indywidualnej do wykonania zadania zawodowego – przestrzegać zasad użytkowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas pracy – scharakteryzować zestaw umiejętności i kompetencji niezbędnych w wybranym zawodzie – zidentyfikować obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia – wykorzystać różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych – ocenia stopień realizacji zadań na poszczególnych etapach – określa jakość wykonywania przydzielonych zadań |
– zaplanować zakres prac nad projektem – wykonać projekty audio –wideo – wykonać multimedialny projekt internetowy – ocenić zgodność wykonanego projektu graficznego i multimedialnego z założeniami – publikować projekty graficzne i multimedialne w Internecie – aktualizować opublikowane projekty graficzne i multimedialne – archiwizować opublikowane projekty graficzne i multimedialne – sporządzić kopie zapasowe wykonanych projektów graficznych i multimedialnych – zanalizować własne kompetencje – udziela informacji zwrotnej w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań |
|||
Łącznie |
140 godz. |
Propozycje metod i form nauczania
W procesie dydaktycznym wskazane jest stosowanie zróżnicowanych metod nauczania np.: aktywizujących, podających, problemowych, eksponujących
Zalecaną metodą jest case study (analizowanie rozwiązań praktycznych z obserwacji, wywiadu, dokumentacji i porównywanie ich z umiejętnościami nabytymi w szkole) oraz ćwiczenia praktyczne. Zajęcia przebiegają w formie pozaszkolnej. Uczeń powinien pracować indywidualnie i w zespole z pracownikami jednostki organizacyjnej, w której odbywa praktyki zawodowe.
Metody i formy pracy należy dobierać tak, by wspierać każdego ucznia. Przygotowując zestawy zadań praktycznych, ćwiczeń i innych materiałów, należy zadbać o dostosowanie ich do potrzeb i możliwości indywidualnych ucznia.
Na szczególną uwagę zasługuje cały wachlarz metod praktycznych, szczególnie charakterystycznych dla kształcenia zawodowego. Należą do nich:
- pokaż z instruktażem,
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia przedmiotowe,
- ćwiczenia produkcyjne,
metoda projektów
PROPONOWANE METODY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIA
Oceny efektów kształcenia dokonuje zakładowy opiekun praktyki zawodowej w miejscu jej odbywania. Kryteria oceny powinny uwzględniać:
- zaangażowanie ucznia w wykonywanie zadań zawodowych,
- sumienność w wykonywaniu zadań,
- punktualność,
- etykę zawodową,
- kulturę osobistą.
Osiągnięcia uczniów można oceniać, stosując następujące metody: sprawdziany ustne, sprawdziany praktyczne, obserwację indywidualnej pracy ucznia. Ponadto powinno się włączyć do oceny umiejętność nawiązywania kontaktów zgodnych z zasadami komunikacji interpersonalnej.
Program praktyki zawodowej można traktować w sposób elastyczny. Ze względów organizacyjnych dopuszcza się pewne zmiany związane ze specyfiką zakładu. Praktyka powinna być tak zorganizowana, aby umożliwić uczniom zastosowanie i pogłębienie zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.